Fordeler med Kettwiesel liggesykkel
Det er mange ulike kombinasjoner av trehjulinger på markedet, noen med to hjul foran, andre med to hjul bak. Hase sitt «Delta» prinsipp skiller seg ut og gir unike fordeler. «Delta» prinsippet står for to hjul bak og et hjul i front. Dette betyr at syklisten er posisjonert mellom frem og bak aksling, noe som gir store fordeler.
Myter:
«Det er vanskeligere å sykle med to hjul bak da hjulene kan havne i grøfta». «Det er fordelaktig med to hjul foran for da ser man hvor sykkel ligger på veien». «Det er lettere å svinge rundt hjørner med to hjul foran»
Fakta:
Liten svingradius
Kettwieselen er ikke bredere enn albuene dine når du sykler på den. Å sykle rundt hjørner er ingen utfordring da svingradius er så god. Uttalige utprøvinger og brukererfaringer viser at selv slagpasienter med tap av sidesyn kan mestre Kettwiesel godt.
Et hjul foran gir den beste svingradiusen på markedet. En stor fordel ved sykling på svingete veier og ved parkering av sykkel.
Video under illustrerer hvor enkelt det kan være å håndtere en Kettwiesel, selv på smal vei.
God bakkeklaring
God bakkeklaring er essensielt ved offroad sykling i terrenget. Ved sykling i urbane miljø med fortauskanter eller lignende, så er bakkeklaring en vesentlig faktor. Med lineært kjede og lukket gir system som alternativt tilbehør blir bakkeklaring enda bedre da avstand mellom kjede og bakken blir høyere.
Enkelt inn- og utsteg
Inn-steg og ut-steg av sykkelen er enklere enn hos andre sykkelmodeller. Styrehåndtak kan benyttes som støtte i forflytningen.
Se video under for hvordan inn- og utsteg på en Kettwiesel er.
Differensial for lettere fremkommelighet i oppoverbakker
Alternativt tilbehør differensial gir drift på begge bakhjul. (2wd) dette gir en unik fremkommelighet i oppoverbakker. Kombinerer du dette med en Shimano Steps krankmotor, får du en klatremaskin ved sykling i røft terreng.
Se video under for hvor lett Kettwiesel EVO er å bruke i terreng.
Tilbakemelding fra bruker av Kettwiesel liggesykkel
«På en Kettwiesel er hovedtyngden fordelt mest på bakhjulene og du sitter lavt. Med to forhjul mener jeg at man har mindre følelse med sykkel og kontroll når sykkel faktisk velter. Det finnes en del lastesykler med to hjul foran og de velter svært tidlig, noe også leverandører advarer mot. Selv har jeg aldri kjørt i grøften.»
«Jeg føler at oversikten fremover er betraktelig bedre ettersom det ikke er noe foran som skygger, ergo slår utsagnet – Det er vanskeligere å sykle med to hjul bak da hjulene kan havne i grøfta- tilbake på seg selv. Jeg mener at to hjul foran skygger for nødvendig og tilstrekkelig utsikt. Ved sykling på Kettwiesel så vet man fra styrehåndtakenes sin posisjon nøyaktig hvor bred sykkelen til enhver tid er. Jeg hadde ALDRI turt å kjøre like utfordrende nedover en humpete skogsvei med to hjul foran.»
«Utsagnet – Det er lettere å svinge rundt hjørner med to hjul foran- kan ha noe i seg ved de første forsøk på de to ulike sykler. Men etter dette faller argumentet helt bort da det ene og alene handler om tilvenning. De som kjører bil eller andre kjøretøy vet at kjøreferdigheter sitter i hodet, ikke i kjøretøyet. Etter litt bruk går det meste som en lek. En siste men viktig ting; Kjører du feil/utenfor med to hjul så er løpet kjørt. Gjør du det med et av bakhjulene på en Kettwiesel, medfører det som regel bare en liten hump og ferden fortsetter.»
Vertikal parkering
Alle Hase sykler kan parkeres i stående stilling, dette forenkler lagring av sykkel.
Heng-etter funksjon
Alle Hase sykler kan lett festes til en tohjulssykkel ved bruk av Weber kobling.
Tandemfunksjon
Man kan koble to Hase liggesykler etter hverandre.
Les flere brukeruttalelser her:
Vi i Quality Care ønsker at alle skal få muligheten til å prøve de ulike alternativer som finnes. Kontakt oss gjerne om du ønsker mer informasjon om syklene våre.